maria stella grandi

Maria Stella Grandi
Affiliated School Director

grandi@fscire.it

Current Position

From September 2020 to present she was assigned, in a position of command, to the Fondazione per le scienze religiose for carrying out the activities provided for by Law no. 448/98. She co-lead, together with Dr. Laura Righi, the training of the teachers and projects for schools. She is interested in post-conciliar liturgical music.

Education and Academic Experience

2020. Diploma from PLURES – Master in Religious Pluralism and Historical Knowledge, organized by FSCIRE.

2013. Diploma for musical animators of the liturgy “Liturgical Music on line”, Italian Episcopal Conference-National Liturgical Office.

From September 1996 to September 2020 she was the Principal Headmaster at elementary and middle schools.

2002/2003 and 2003/2004. Second level Master’s Degree (two-years post-graduate course) in “Protection of minors. Educational, legal and psychological aspects”, at the University of Ferrara.

1997/1998 and 1998/1999 – Specialization Diploma in Music Education, at the University of Tor Vergata-Roma.

From September 1983 to August 1996 she taught as a Tenured Teacher in several schools.

1993/1994. Specialization Diploma on the Directive and Inspection Function in schools, at the University of Florence-Department of Education Sciences.

1994. Diploma in Pedagogy, at the Faculty of Education of the University of Bologna, with a thesis on Music and educational projects – Hypothesis for a curriculum of sound and music education in elementary school (1st cycle and 2nd cycle) (prof. Franco Frabboni, dr. Franchino Falsetti).

1988. Diploma in Piano from the Bologna State Conservatory.

1987. Diploma in Disciplines of Arts, Music and Performing Arts for Music, at the Faculty of Literature and Philosophy of the University of Bologna, with a thesis on Ritual Music: Acclamation (prof. Gino Stefani).

Publications

Book Chapters

M.S. Grandi, Ricerca, sperimentazione e innovazione didattica, in Funzioni e responsabilità del dirigente scolastico. Fra tradizione e management, a cura di N. Serio, Roma, Armando Editore, 2015, pp. 237-257.

M.S. Grandi, La musica dalla scuola dell’infanzia alla secondaria di secondo grado, in Il manuale dell’insegnante. Progettazione curricolare e didattica delle discipline, a cura di L. Lelli, N. Serio, Roma, Armando Editore, 2016, pp. 349-377.

M.S. Grandi, Ricerca, sperimentazione e sviluppo nella scuola dell’autonomia, in Scuola e professionalità docente, a cura di L. Lelli, N. Serio, Roma, Armando Editore, 2012, pp. 147-165.

M.S. Grandi, Emozioni sonore, in Le dimensioni della creatività, a cura di L. Rosati, N. Serio, Roma, Armando Editore, 2004, pp. 170-180.

M.S. Grandi, Il teatro comunale di Gambettola, in Autori e luoghi nella storia del caffè-concerto mitteleuropeo, a cura di A. Zama, A. Colliva, M.S. Grandi, Cesena, Il ponte vecchio, 2000, pp. 23-87.

M.S. Grandi, La romanza da salotto italiana tra Ottocento e Novecento, in A. Gaddo, M.S. Grandi, E. Sala, Il caffè concerto europeo, Cesena, Il Ponte Vecchio, 1997, pp. 33-70.

M.S. Grandi, E se provassimo a far suonare un libro, in Da Cenerentola a Barbie. Percorsi nella letteratura per l’infanzia, a cura di L. Zoffoli, Firenze, Giunti, 1996, pp. 120-132.

M.S. Grandi, F. Mailer, Il Caffè-Concerto tra Vienna e Napoli, in R. Iovino, F. Dell’Amore, M.S. Grandi, I protagonisti, i luoghi, le mode del caffè-concerto mitteleuropeo, Cesena, Il Ponte Vecchio, 1995, pp. 59-61.

M.S. Grandi, Magico 3/4, in R. Iovino, F. Dell’Amore, M.S.Grandi, I protagonisti, i luoghi, le mode del caffè-concerto mitteleuropeo, Cesena, Il Ponte Vecchio, 1995, pp. 43-58.

Edited Volumes

M.S. Grandi (a cura di), L’Acclamazione-Indagine semiologica sui gesti tipici della musica rituale, Leumann, Elledici, 1992.